In het echte leven is de liefde soms al lastig, laat staan op papier. Want hoe laat je de vonk overspringen, hoe gedragen je personages zich als ze verliefd zijn en wat doen ze als die liefde niet beantwoord wordt? Met onderstaande schrijftips over liefde en romantiek help ik je op weg!

Schrijftip #1. Neem je tijd

Natuurlijk is het leuk voor je personages als ze meteen verliefd worden, maar voor je lezer is het nóg leuker als het niet vanzelf gaat. Als je personages stapje voor stapje, bladzijde na bladzijde, steeds meer interesse in elkaar krijgen.

Om de romantiek op te laten bloeien in je verhaal, is het vooral belangrijk om de tijd te nemen. Laat wat hints vallen om de lezer bijvoorbeeld te laten zien dat er meer speelt dan alleen een vriendschap. Bedenk voor jezelf: waarom moeten deze personages bij elkaar komen? Wat maakt deze personages uniek en wat heeft dat ermee te maken dat ze zich aangetrokken voelen tot elkaar? En waaraan kun je zien dat ze (steeds meer) om elkaar geven? Geef je lezer redenen om in deze relatie te geloven, hoe groot of hoe klein die redenen ook zijn.

Schrijftip #2. Ga voor de omweg

Niemand is perfect. Ook je personages niet. Het is dus meer dan logisch dat ze hier en daar een ‘verkeerde’ keuze maken als het op de liefde aankomt. We doen allemaal maar gewoon ons best, op hoop van zege. En soms pakt dat goed uit, maar soms ook… nou ja, iets minder. Dat geldt precies hetzelfde voor je personages.

De volgende schrijftip over de liefde is daarom om een paar ‘bijna-momenten’ te schrijven. Momenten waarop je personages elkaar bijna voor het eerst in het echt ontmoeten, bijna zoenen of elkaar bijna de liefde verklaren. Bijna, maar nét niet. Momenten waardoor je lezer nog liever wil dat ze uiteindelijk wél bij elkaar komen.

Het kan natuurlijk door externe factoren komen dat zo’n moment niet uitpakt zoals de lezer hoopte, maar je personages kunnen er ook zelf invloed op hebben. Wat kunnen ze bijvoorbeeld zelf zeggen of doen waardoor het moment verpest wordt en hun kans op een love story ineens een stuk kleiner wordt?

Een andere vorm van een omweg is een verliefdheid die niet wordt beantwoord door De Grote Liefde in je verhaal. Of een Grote Liefde die ineens heel anders blijkt te zijn dan je personage dacht. Wat doet je personage op zo’n moment? Is het daarna meteen klaar met de liefde? Of is er iemand die eigenlijk altijd al op de achtergrond aanwezig was en, als je er goed over nadenkt, veel beter blijkt te passen? Wie is diegene en waarom ontdekt je personage nu pas hoe speciaal diegene eigenlijk is?

Schrijftip #3. Maak het niet té vanzelfsprekend

Wat ook een optie is, is dat de lezer eerder in de gaten heeft dat er iets speelt dan de personages zelf. Zoals bij een verliefdheid die niet uitgesproken wordt. Wat als beide personages gevoelens hebben voor elkaar, maar dat niet willen/durven/kunnen uitspreken naar elkaar? Bijvoorbeeld omdat ze hun vriendschap niet op het spel willen zetten, omdat één van de twee al een relatie heeft of op het punt staat naar de andere kant van de wereld te verhuizen. Hoe gedragen ze zich als ze elkaar zien? Wat doen ze als ze elkaar per ongeluk aanraken? Wat gebeurt er als één van de twee tóch iets zegt?

Mijn absolute lievelingsfilm op dit vlak is Love, Rosie. Het is een verfilming van het boek Where Rainbows End van Cecelia Ahern (die van P.S. I Love You) en gaat over de liefde tussen twee beste vrienden die steeds nét niet loopt zoals je zou willen. De onuitgesproken gevoelens, de miscommunicatie, de timing. Het is zo perfect geschreven dat je ieder woord gelooft. Een aanrader voor als je over een liefde met de nodige obstakels wilt schrijven.

Wat ik je vooral wil meegeven in deze schrijftips is dat liefde niet perfect is. Niet in het echte leven, dus ook niet op papier. (Behalve als je een sprookje schrijft, dan kun je helemaal los!) Heb je hulp nodig bij het schrijven over liefde in je manuscript? Ik help je graag!

Typisch Saar

Hoi, ik ben Sarah!

Ik help én begeleid auteurs, uitgevers en bedrijven om tot teksten en manuscripten te komen zoals ze bedoeld zijn. Dit doe ik door middel van een vlotte en persoonlijke aanpak.