Ga je aan de slag met een copywriter? Dan is het belangrijk om te weten hoe je die copywriter van de juiste informatie voorziet. Want een copywriter die precies begrijpt wat je nodig hebt, is een copywriter die resultaten oplevert waar je blij van wordt. Hoe je dat doet? Met een content briefing!

1. Wat voor tekst is het?

Laten we maar meteen goed beginnen: om wat voor tekst gaat het precies en hoe krijgt de lezer deze tekst te zien? Teksten zijn er in alle soorten en maten, dus wees hier duidelijk over in je content briefing. Is het een blog voor op je website, een flaptekst voor een boek of een promotietekst voor een flyer? Iedere tekstsoort is anders, dus zorg dat hier geen vraagtekens over kunnen ontstaan. Geef ook direct het exacte aantal woorden aan, als je hier een minimum of maximum voor hebt.

Tip! Heb je ergens goede voorbeelden gezien? Het is altijd goed om wat linkjes mee te sturen om de copywriter een nog beter beeld te geven van wat je voor ogen hebt.

2. Wat is het doel van de tekst?

Het volgende onderdeel van de content briefing vind ik zelf een hele belangrijke: het doel. Want wat wil je precies bereiken met je tekst? Wat wil je dat de lezers doen nadat ze de tekst hebben gelezen? Is het een tekst ‘voor de leuk’, waarvan je hoopt dat de lezer zonder echte vervolgactie wegklikt? Denk het niet, hè? Dus wat wil je wél dat er gebeurt? Wil je dat de lezer doorklikt naar een specifiek product, naar een offerte- of contactformulier, naar een evenement dat je organiseert, of naar de inschrijfpagina voor je nieuwsbrief? Denk daar goed over na en neem dit mee in je content briefing.

3. Wie is de lezer?

We weten nu wát de lezer moet doen, maar wie is die lezer eigenlijk? Hoe ziet je doelgroep eruit? Maak dit zo specifiek mogelijk in je content briefing en deel, als je die hebt, je ijkpersonen met de copywriter. Zorg ervoor dat je copywriter de doelgroep leert kennen en daardoor regelmatig kan checken of de tekst aansluit bij degene die het uiteindelijk gaat lezen.

4. Wat is de tone of voice?

Hoe praat je altijd met je doelgroep? Of, met andere woorden: welke tone of voice hanteer je in je teksten? Als je dit nog niet op papier hebt staan, kan de copywriter dit ook zelf achterhalen door je website en promotiemateriaal onder de loep te nemen. Maar uiteindelijk werkt het toch het best om hier zelf over na/mee te denken, zodat de tone of voice ook aansluit bij jouw ideeën hierover.

Wil je weten hoe je de tone of voice bepaalt? Dan heb ik hier een blog voor je klaarstaan!

5. Wat is je planning?

Ook niet geheel onbelangrijk: de planning. Wanneer wil je de tekst in je inbox zien verschijnen? Geef dit duidelijk aan in je content briefing en laat hierin ook direct weten wanneer de copywriter eventuele feedback kan verwachten. Des te beter kan de copywriter daarop anticiperen qua planning, zodat je zeker weet dat je deadlines gehaald worden.

6. Wie ben jij?

De ‘jij’ is in dit geval je organisatie. De copywriter checkt waarschijnlijk je ‘Over ons’-pagina, dus neem vooral de onderwerpen mee die je niet zo snel via internet achterhaalt. Waar staan jullie voor als organisatie? Welke cultuur hangt er op de werkvloer? Hoe gaan jullie met je klanten om? Welke rol hebben jullie ten opzichte van de klant? Maak het tastbaar in de content briefing, zodat de copywriter makkelijker uit naam van jouw organisatie kan schrijven.

7. Welke woorden zijn belangrijk en/of verboden?

Als het om een landingspagina gaat, is de kans groot dat je een zoekwoordenonderzoek klaar hebt staan met de zoektermen die belangrijk zijn voor je organisatie. Deel dit onderzoek met de copywriter of selecteer in ieder geval de termen die voor deze tekst van belang zijn. Het zou ook kunnen dat er woorden zijn die voor sommige mensen heel normaal zijn, maar die in jullie branche of in jullie organisatie expres niet worden gebruikt. Je voorkomt een extra feedbackronde door de copywriter meteen van deze informatie te voorzien in de content briefing.

Tot slot!

Er zijn nog tal van andere zaken die je mee kunt nemen in je content briefing, maar ik zou het in eerste instantie bij bovenstaande punten houden. Je wilt de copywriter ook weer niet overspoelen met een eindeloze stroom aan documenten om door te nemen voordat het schrijven kan beginnen. En als de copywriter écht nog meer informatie nodig heeft, hoor je dat vanzelf.

Typisch Saar

Hoi, ik ben Sarah!

Ik help én begeleid auteurs, uitgevers en bedrijven om tot teksten en manuscripten te komen zoals ze bedoeld zijn. Dit doe ik door middel van een vlotte en persoonlijke aanpak.