Om een sterke, lekker leesbare tekst te schrijven heb je meer nodig dan alleen een paar woorden. Als je tekst namelijk niet aansluit bij je doelgroep en het verhaal dat je wilt vertellen, schiet je er alsnog niks mee op. Het geheime ingrediënt? De juiste tone of voice.
De tone of voice is letterlijk de manier waarop je schrijft; het is de toon die je aanslaat in je tekst en het gevoel dat je daarmee creëert. Je kunt je voorstellen dat de tone of voice van een populair, stoer sneakermerk fors verschilt van een merk dat zich richt op huidverzorging voor de oudere generatie. Voordat je de tone of voice kunt bepalen, is het daarom belangrijk om eerst duidelijk voor ogen te hebben tegen wie je praat en waarom je tegen diegene praat. Op basis daarvan bepaal je vervolgens hoe je dat doet. In deze blog leer je daar alles over!
Breng je ijkpersonen in kaart
Als je denkt aan de wie, kom je al snel uit bij de doelgroep. En natuurlijk, een doelgroep is een mooi vertrekpunt voor de tone of voice, maar ik merk zelf dat zo’n groep vaak nét te breed en algemeen is om je op te richten in een tekst. Mijn advies is om daarom minimaal één of twee ijkpersonen op te stellen. Licht de typische persona’s binnen je doelgroep uit en schrijf daar een (kort) profiel over. Wie zijn deze ijkpersonen, wat doen ze in het dagelijks leven, waar hebben ze jouw hulp voor nodig, wat is hun budget en wat tovert een glimlach op hun gezicht? Maak deze profielen zo uitgebreid mogelijk, zodat je de ijkpersonen door en door leert kennen.
Tip! Heb je iemand in je omgeving of klantenkring die écht typerend is voor je doelgroep? Baseer hier dan één van je ijkpersonen op.
Bepaal het doel van de tekst
Nu je ijkpersonen op papier staan, is het zaak om te bepalen wat het doel is van de tekst die je gaat schrijven. Wat wil je dat de lezer doet na je laatste zinnen? Wil je de lezer alleen informeren en op de hoogte brengen? Is je tekst puur amuserend? Of wil je de lezer aanzetten tot actie, om bijvoorbeeld iets te kopen of iets in te vullen?
Zorg dat je dat voor jezelf inzichtelijk hebt gemaakt voordat je met de tekst aan de slag gaat. Zo weet je precies waar de focus op moet liggen tijdens het schrijven.
Denk na over je eigen rol
Oké, je hebt de wie en het waarom van je tone of voice. Om de hoe inzichtelijk te maken, stel je jezelf de volgende vraag: Wat is jouw rol, als persoon of als merk, ten opzichte van degene die de tekst gaat lezen? Ben je bijvoorbeeld de ervaren, serieuze docent die de feiten en cijfers heeft om overal antwoord op te geven? De doorleefde, betrouwbare vriend(in) die vaak als voorbeeld beschouwd wordt? Het superslimme, jongere familielid dat altijd op de hoogte is van de laatste snufjes en ontwikkelingen? Of ben je de invloedrijke, afstandelijke ‘kennis’ waar iedereen iets mee te maken wil hebben? Er zijn tal van opties om jouw rol te beschrijven, dus geef jezelf vooral de tijd om er goed over na te denken.
Ga in gesprek met je ijkpersoon
Wat vervolgens helpt bij het daadwerkelijk schrijven van de tekst, is om te doen alsof je met je ijkpersonen aan tafel zit. Hoe zou je dit verhaal vertellen en hoe zou je diegene aanspreken? Is het een u of een jij? Welke sfeer hangt er? Welke woorden gebruik je? En welke woorden juist niet? Gebruik je lange zinnen met veel informatie, of werkt het beter om het kort en bondig te houden? Heb je iets te bewijzen?
Tip! Schrijf de eerste versie van je tekst zoals je het face-to-face zou doen en pas deze daarna aan naar een tekst die ook nog eens lekker leest. Haal de spreektaal eruit, voeg tussenkoppen toe en lees ‘m hardop voor om te kijken welke stukken nog wat extra aandacht nodig hebben.
Schrijf je tone of voice uit
Als je de tone of voice eenmaal hebt uitgedacht, zet je deze op papier. Denk hierbij aan de overkoepelende keuzes die je hebt gemaakt, zoals de sfeer en het tempo in de tekst. Maar ook of je de lezer aanspreekt met u of jij, wat jouw rol is ten opzichte van de lezer, de woorden die goed werken en de woorden die je wilt vermijden. Zorg er tot slot voor dat het document met de tone of voice en het document met de ijkpersonen voor iedereen binnen je organisatie toegankelijk zijn, zodat je één lijn trekt in de communicatie.
Heb je hulp nodig bij het uitwerken van de tone of voice die bij je past? Neem dan vooral contact met me op, ik help je graag!
Hoi, ik ben Sarah!
Ik help én begeleid auteurs, uitgevers en bedrijven om tot teksten en manuscripten te komen zoals ze bedoeld zijn. Dit doe ik door middel van een vlotte en persoonlijke aanpak.