In m’n blogs vertel ik graag meer over wat ik doe en hóe ik dat doe. Naast de praktische schrijftips deel ik af en toe ook een project waar ik met plezier aan werk of heb gewerkt. In deze allereerste editie: het Amarant Bakkers project.

Fase 1 – Solide basis

Er was werk aan de winkel voor industrieel bakkersbedrijf Amarant Bakkers. De website bestond lange tijd alleen uit een bestelsysteem voor de zakelijke markt, maar met de introductie van de nieuwe missie, visie en directie wilde Amarant Bakkers graag een nieuwe website laten ontwikkelen. Een website die ook daadwerkelijk laat zien waar Amarant Bakkers voor staat: klanten groot maken met brood.

De eerste stappen

Voor dit project werd ik benaderd door Rosalie de Boer (Marketing & Communicatie). Rosalie had een strakke planning uitgewerkt, waardoor korte lijntjes en vlot schakelen de basis vormden voor dit project. We hebben in onze eerste brainstorm direct samen de inhoud van de pagina’s bepaald en de tone of voice afgekaderd. Wat willen we precies vertellen, tegen wie praten we op de website, hoe spreken we die bezoekers aan en wat willen we uitstralen met de teksten? Zo hebben we samen de fundering voor de websiteteksten bepaald.

In deze eerste fase lag de focus op de volgende pagina’s:

Vlotte samenwerking

Dankzij het fijne contact, de duidelijke kaders en de tussentijdse feedbackrondes hebben we in hoog tempo de eerste fase van het project afgerond, waardoor de website precies volgens planning live gezet kon worden met een feestelijke lancering. De nieuwe site is met veel enthousiasme ontvangen, zowel door de medewerkers als opdrachtgevers van Amarant Bakkers.

“Het is fijn samenwerken met Sarah. Ze levert stipt, denkt mee
en verrast je door een stap verder te gaan.”
– Rosalie de Boer

Fase 2 – Verdere uitbreiding

Een paar maanden later nam Rosalie weer contact voor me op. Het was tijd voor de tweede fase van het project: de uitbreiding van de website. We zijn aan de slag gegaan met de productteksten en de teksten over de MVO-initiatieven van Amarant Bakkers. Bezoekers krijgen hierdoor meer inzicht in het assortiment van Amarant Bakkers én het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen dat binnen de bakkerijen van Amarant een belangrijke rol speelt.

Amarant Bakkers heeft namelijk een groot verantwoordelijkheidsgevoel richting de toekomst. Met een team van ruim 450 werknemers produceren zij dagelijks ruim één miljoen stuks kleinbrood en meer dan 100.000 grote broden, onder andere voor supermarkten als Deen* en Jumbo. Om dat nog lang te kunnen blijven doen, investeert Amarant Bakkers in duurzame initiatieven op basis van wereldwijd vastgelegde Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Zo werkt het team van Amarant Bakkers doorlopend aan het verduurzamen van haar producten en is het bakkersbedrijf bewust bezig met de toekomst. Dat kwam alleen nog niet op de website naar voren.

* Update: Inmiddels is Deen verkocht en werkt Amarant Bakkers samen met Albert Heijn om de broodafdelingen van hun nieuwe winkels te bevoorraden.

MVO – Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Voor het schrijven van de MVO-teksten werkte ik samen met diverse teamleden van Amarant. Zij konden me alles vertellen over de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) en de initiatieven waar zij zelf verantwoordelijk voor zijn binnen de bakkerijen. Op die manier werkten we met een kort lijntje en konden we samen tot de kern komen van de verschillende MVO-pijlers. Benieuwd welke duurzame initiatieven Amarant Bakkers heeft opgezet voor de toekomst van brood? Je vindt de linkjes hieronder:

Over Amarant Bakkers

In 1924 werd de basis voor Amarant Bakkers gelegd toen Jan en Anna Pater startten met hun eigen bakkerij: Bakkerij Pater. We zijn nu bijna 100 jaar verder, Amarant Bakkers is een overkoepelende organisatie met bakkerijen in heel Nederland en een team van ruim 450 werknemers. Die bakkerijen zijn samen onder andere verantwoordelijk voor de broodafdelingen van Albert Heijn en Jumbo. Bij Patisserie Pater, onderdeel van Amarant Bakkers, worden de Odekoeken van Davelaar gemaakt – voorheen bekend als Jodekoeken.

Amarant Bakkers richt zich op de B2B-markt. Er was begin 2020 nog geen échte website, alleen een online bestelsysteem voor zakelijke klanten. Dat wilde het industriële bakkersbedrijf graag verandering in brengen en daarom stond er voor de nazomer van 2020 een website lancering op de planning. Zo werd ik als tekstschrijfster bij het project betrokken.

Het resultaat van onze samenwerking vind je terug op amarantbakkers.nl.

Typisch Saar - Profielfoto

Hoi, ik ben Sarah!

Ik help én begeleid auteurs, uitgevers en bedrijven om tot teksten en manuscripten te komen zoals ze bedoeld zijn. Dit doe ik door middel van een vlotte en persoonlijke aanpak.