In m’n blogs vertel ik graag meer over wat ik doe en hóe ik dat doe. Naast de praktische schrijftips deel ik af en toe ook een project waar ik met plezier aan werk of heb gewerkt. In deze blog: de eer om als projectmanager aan de slag te gaan bij het maken van een jubileumboek voor mede-millennial Nedflex.
Over Nedflex
Vriendin Linda Feld belde me ergens eind 2021. Dat ging ongeveer zo: “Saar, Nedflex bestaat straks 30 jaar en dat willen we graag vieren. Kun jij een boek voor ons maken?”
Linda is marketingmanager bij Nedflex, een HR-dienstverlener die zich bezighoudt met uitzenden, payrolling en andere HR-diensten. Het hoofdkantoor zit in De Goorn, maar daarnaast zijn er nog 3 franchisers die de Nedflex titel dragen en 40 white labels.
Ik heb via Typisch Saar al eerder voor Nedflex gewerkt, dus ik wist hoe leuk het zou zijn om samen te werken. Combineer dat met het enthousiasme waarmee Linda altijd over haar werk vertelt en dan is het antwoord op zo’n vraag simpel: “Tuurlijk, Lin!”
Schrijver? Nee, projectmanager!
Maar ik had net de knoop doorgehakt om te stoppen bij Qore Digital, zat midden in het traject met mijn loopbaanbegeleider en had nog geen idee in hoeverre ik straks tijd zou hebben om in m’n eentje een heel boek te schrijven. Linda was op dat moment al best wel heel erg zwanger en kon het project door haar naderende verlof niet volledig runnen, waardoor we een ander plan bedachten. Er ging een streep door mijn rol als ‘potentiële schrijver’ en daar maakten we ‘projectmanager/redacteur’ van. Zo zat ik ineens in het complot van dit (toen nog) geheime project.
Van brainstorm naar dreamteam
De volgende stap? Bedenken wat er precies in het boek moest komen te staan en wie het dan wél zou schrijven. Tijdens de eerste brainstorm met Linda en CEO Nick Bos werd de inhoud al snel duidelijk. Het moesten vooral geen saaie of gepolijste hoofdstukken worden. Een eerlijk verhaal, makkelijk te lezen, maar wel het humor. Nou, dan kom je al snel bij Anouk Kemper uit. Anouk is één van de auteurs van het boek Zeik niet zo en heeft een heerlijke schrijfstijl. En gelukkig was ze meteen enthousiast toen we haar vorig jaar februari benaderden, waardoor je haar naam nu in het colofon terugziet als één van de twee auteurs.
Rik Hart, niks mis met die naam. Het is zelfs een vrij goede naam. Lekker kort, krachtig, warm. Toch wordt Rik, manager finance, met enige regelmaat Jochem genoemd. Dé Jochem.
“Dat moet ik even uitleggen, denk ik?”
Inderdaad.
“Je had een tijd geleden een reclame die zich op een kantoor afspeelde, ik weet niet eens meer waar die reclame voor was. Maar wanneer alles op het kantoor in de soep loopt, wordt er gezegd: ‘Vraag het Jochem.’ Jochem weet namelijk alles.”
Nedflexmedewerkers mochten stemmen op hun eigen Jochem. Het werd Rik.
Uit: Nedflex 30 jaar
Nedflex werkte al met Bas Bijman van Bijzaak Online als vaste fotograaf. Een fantastische fotograaf met oog voor detail – én voor de mens. En alsof het zo moest zijn, had Bas me eerder verteld dat hij meer met content wilde doen. Zo kreeg Bas de opdracht om vijftien portretten te maken (beeld én tekst) en de sfeerfoto’s voor het Nedflex boek te schieten. Alles in zwart-wit met krachtige contrasten, precies wat het Nedflex boek nodig had om een allesbehalve doorsnee jubileumboek te worden.
Ons creatieve team was bijna compleet. Want als je van tekst en beeld naar een écht boek toe wilt werken, heb je nog één andere spil nodig: een partij voor de vormgeving en het drukken. Hiervoor hebben we de hulp van Oersterk Reclame uit Limmen ingeschakeld, de drukkerij van het geboorteboekje voor de gemeente Dijk & Waard. Sander van Straalen was onze vaste contactpersoon en dat was maar goed ook. Er komen ontelbaar veel keuzes kijken bij het maken van een boek (papiersoort, papierdikte, wel/geen leeslint, PMS-kleur, formaat, bindwijze, de kleur van het kapitaalbandje), dus zijn expertise was méér dan welkom.
3, 2, 1… Start!
Oké, dreamteam compleet. En dan? Ik ben me gaan focussen op de Google Drive om daar een overzichtelijke mappenstructuur neer te zetten, inclusief duidelijke briefings en een (strakke, maar haalbare) planning om te zorgen dat alles op tijd naar de drukker zou gaan. Ondertussen heeft Nedflex twee namenlijsten gemaakt. De ene voor Anouk, die aan de slag ging met Het Grote Verhaal, en de andere voor Bas en zijn portretten. HR-manager Ramona Huiberts trad op als reddende engel en heeft een deel van de eerste interviewafspraken gemaakt. Dat was voor ons als projectteam natuurlijk een dikke plus, want ga zonder toegang tot iemands agenda maar eens (in één keer) een handig moment prikken.
Onderdeel van het Nedflex team
Als projectmanager was ik vooral de schakel tussen Nedflex en het creatieve team. Zorgen dat iedereen op tijd de input aanleverde, dat alles volgens planning gereviewd werd, dat Oersterk wist welk papier ze moesten bestellen (en welke kleur dat kapitaalbandje dus zou worden) en dat iedereen van de nodige status updates werd voorzien. Ondertussen ook als redacteur aan de slag en dan waren er nog de afspraken bij Nedflex op kantoor, bij Oersterk op locatie en de belletjes, mailtjes en appjes tussendoor. Het was achteraf gezien maar goed dat ik sinds maart tijdelijk 100% freelancer was.
In juli, een ruime zes maanden na onze allereerste brainstorm, werden de laatste teksten en foto’s al klaargezet in de Google Drive en kon Oersterk de drukproef afmaken. Die hebben we gezamenlijk goedgekeurd en daarna was het aan Oersterk om te zorgen dat de boeken in september geleverd konden worden. En ik moet zeggen, dat was best gek. De Nedflexers voelden inmiddels als collega’s en het contact met Anouk, Bas en Sander was zo vertrouwd dat het helemaal vreemd was om ze daarna ineens een tijdje niet te zien. Het was daarom extra leuk om een paar maanden later met Bas naar het personeelsfeestje van Nedflex te gaan, waar de cover van het boek onder luid applaus werd onthuld.
Dit zegt Nedflex:
“Sarah is niet direct het prototype projectleider, maar wel iemand met verstand van zaken. En ze heeft één van de belangrijkste eigenschappen om een dergelijk project te fixen. Ze kan plannen, heel goed plannen. En dan is ze ook nog eens heel streng voor een ieder die input moet leveren. Het heeft ervoor gezorgd dat we hier zitten met een prachtig resultaat.”
– Uit: Slotwoord Nedflex 30 jaar
Het Nedflex boek ligt inmiddels bij alle medewerkers thuis, bij Nedflex op kantoor en op tafel bij verschillende partners en opdrachtgevers. Het is met recht een ode geworden aan 30 jaar Nedflex. Alles waar we in de eerste brainstorm op hoopten – en dan nog zoveel meer. Een project om trots op te zijn!
Hoi, ik ben Sarah!
Ik help én begeleid auteurs, uitgevers en bedrijven om tot teksten en manuscripten te komen zoals ze bedoeld zijn. Dit doe ik door middel van een vlotte en persoonlijke aanpak.