Staat “Beginnen met bloggen” tussen jouw goede voornemens voor 2023? Of ben je al begonnen, maar heb je hulp nodig om je blogs beter te maken? Dan zijn deze tips voor jou!

Hoe schrijf je een blog?

Er zijn verschillende tactieken voor als je een blog gaat schrijven. Als je het lekker vindt, kun je eerst de structuur neerzetten met (een strekking van) je titel en tussenkoppen. Maar je kunt er ook voor kiezen om gewoon te beginnen en alles te schrijven wat in je opkomt. Het is wel belangrijk om de spellingscontrole dan nog even achterwege te laten en echt te focussen op de inhoud, niet op de vorm. Die zinsopbouw en juiste spelling komen daarna wel. Ben je een fan van de woordspin? Maak er dan eentje met alles wat je in je blog wilt verwerken, zodat je die info daarna over je tekst kunt verdelen.

Zet het doel van je blog op papier

Dat brengt me meteen bij het volgende onderdeel van je voorbereiding. Bedenk voordat je gaat schrijven wat het doel van je blog is. Schrijf je puur om je lezer te vermaken? Wil je de lezer iets leren? Of wil je dat je lezer iets gaat kopen/aanvragen/ondernemen? Maak dat doel voor jezelf duidelijk en geef het tijdens het schrijven een prominente plek in je achterhoofd. Zo kun je er op een soepele manier naartoe schrijven.

Start met deze snelle blogtips

Als je een onderwerp hebt, weet wat het doel van je blog is en welke schrijftactiek je gaat hanteren, ben je klaar voor de verdere invulling van je blog. In het kort:

  • Titel: Kies een pakkende, duidelijke titel waarmee je de lezer overtuigt om jouw blog te lezen. Liefst in minder dan 70 karakters, dat vindt Google dan weer leuk. Lees voor inspiratie deze blog van Frankwatching.
  • Intro: Laat in een paar zinnen zien waar je blog over gaat en wat de lezer kan verwachten. Geef je intro een andere styling (dikgedrukt, ander kleurtje, groter lettertype) om onderscheid te creëren voor je lezer.
  • Tussenkoppen: Je tekst leest een stuk lekkerder met tussenkoppen. Geef ze een H2 styling en zet er, alleen als het voegt, een zoekwoord* in waar je op gevonden wilt worden in Google.
  • Witregels: Laat je lezer af en toe een beetje ademen en gebruik genoeg witregels. Niemand zit op één lange lap tekst te wachten.
  • Opsommingen: Als je onderwerp het toelaat, voeg dan vooral een opsomming toe. Maak de onderdelen niet te lang en hanteer overal dezelfde stijl qua zinsopbouw.

Verbeter de wereld, begin bij je blog

Nu je een eerste versie van je blog hebt staan, is het tijd om met de volgende set tips aan de slag te gaan. Neem gerust eerst een momentje voor jezelf, dan ben je weer scherp voordat je gaat optimaliseren.

  • Links: Verbeter je interne linkstructuur door een link** toe te voegen naar een andere pagina binnen je website/webshop.
  • Spellingscontrole: Onmisbaar voor iédere tekst die je schrijft: de spelling. Je leest hier hoe je zelf een grondige spellingscontrole uitvoert.
  • Extra check: Zet je tekst in een ander lettertype en/of lees je blog voor, om woordblindheid te voorkomen. Als je de tekst door iemand anders laat lezen, is het wel lekker als diegene bij je doelgroep hoort.
  • Beeldmateriaal: Maak je blog visueel aantrekkelijk door beeldmateriaal toe te voegen. Eigen foto’s of, als je dat (nog) niet hebt, toepasselijke stockfoto’s. Op Unsplash staan allemaal gratis, rechtenvrije foto’s in allerlei stijlen.
  • Meta data: Maak van je meta data*** een korte, uitnodigende tekst waarmee je de lezer triggert om vanuit Google door te klikken naar je blog. En ga er nou niet meteen clickbait van maken, die onzin laten we lekker in 2022.
  • Rapportage: Check na verloop van tijd in Google Analytics hoe je blogs presteren, zodat je daarvan kunt leren. Zo ontdek je welke onderwerpen wel/niet voor je werken en hoe je je doelgroep dus nóg blijer kunt maken.

Extra toelichting

Je hebt hierboven een paar termen met een sterretje gezien, die hebben misschien nét wat meer uitleg nodig als het bloggen nog helemaal nieuw voor je is. Het gaat om:

*Zoekwoorden in je blog verwerken

Voordat ik hier meer over vertel, eerst het volgende: schrijf voor je lezer, niet voor Google. Want echt: als je lezers blij zijn, is Google dat ook. Blije lezers blijven namelijk langer op je pagina en hebben meer interactie met je content, waarmee ze aan Google laten zien dat jij relevant bent en dus een hogere positie in de zoekresultaten verdient. Dat is natuurlijk even heel kort door de bocht, maar je snapt m’n punt.

Goed, die zoekwoorden dus. Zorg dat je ze goed doseert en sprenkel ze over je blog. En als je dan toch bezig bent, gebruik dan ook meteen de synoniemen van je zoektermen. Verwerk ze in je titel, intro, tussenkoppen, alinea’s en meta data. Maar, je weet het, alleen als het logisch is en lekker leest.

**Werken met (tekst)links

Om je linkstructuur te verbeteren, link je bijvoorbeeld naar een gerelateerde blog of de detailpagina van je product/dienst – mits die extra informatie over je blogonderwerp geeft. Denk aan je lezer en voeg alleen relevante links toe. Zorg ervoor dat de link opent in een nieuw tabblad, zodat je lezer niet meteen je blog kwijt is. Het is bovendien goed om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten links. Een link met wat aanvullende uitleg kun je het best als tekstlink in je blog verwerken. Gaat het echt om een actie, zoals een download of aanvraag? Maak er dan een button van.

***Meta data schrijven

Als de term ‘meta data’ nieuw voor je is, leg ik het kort uit. Meta data zijn de korte tekstjes die je in Google ziet bij de zoekresultaten. Je hebt geen 100% invloed op deze content, maar je kunt Google wel een suggestie geven voor welke tekst jij hier graag wilt zien. In WordPress doe je dat via Yoast SEO, bij andere soorten websites staat het vaak bij de SEO-instellingen. Hoe je die meta data precies schrijft, lees je hier.

Veel blogplezier!

Ik kan hier nog wel een paar blogs mee vullen, maar uiteindelijk is bloggen vooral een kwestie van oefenen. Veel doen, ontdekken wat voor jou het lekkerst werkt én wat je doelgroep nodig heeft. Met deze tips kun jij in ieder geval een vliegende start maken, dan komt die vervolgblog misschien nog wel een keer. En als je het bloggen toch liever uitbesteed of iemand nodig hebt voor de redactionele slag, weet je me te vinden. Ik wens je veel blogplezier en genoeg inspiratie!

Typisch Saar - Profielfoto

Hoi, ik ben Sarah!

Ik help én begeleid auteurs, uitgevers en bedrijven om tot teksten en manuscripten te komen zoals ze bedoeld zijn. Dit doe ik door middel van een vlotte en persoonlijke aanpak.